In de zomer van 2021 presenteerde het programma de ontwerpstructuurvisie. Tijdens de verkenning zijn de problemen met de doorstroming en verkeersveiligheid op dit deel van de A2 in beeld gebracht en zijn mogelijke oplossingen onderzocht. Het programma stelde een pakket met maatregelen op om de problemen op de A2 aan te pakken.
Dit pakket aan maatregelen heet de voorkeursbeslissing en is vastgelegd in de ontwerpstructuurvisie. De belangrijkste maatregelen zijn:
- Verbreding van de A2 tussen knooppunten Deil en Empel met één rijstrook per rijrichting naar 2x4.
- Een extra brug over de Waal. Er komt een nieuwe brug tussen de bestaande Martinus Nijhoffbrug en de spoorbrug. Zo ontstaat er ruimte voor 4 rijstroken en een vluchtstrook in de noordelijke rijrichting.
- Een extra brug over de Maas. Ten oosten van de bestaande brug komt een nieuwe brug met ruimte voor 4 rijstroken en een vluchtstrook in de noordelijke rijrichting.
- Toevoeging van een derde rijstrook aan de parallelrijbaan van de A2 Ring ’s-Hertogenbosch. Daarbij gaat er een maximumsnelheid gelden van 100 km/u op hoofd- en parallelbanen.
- Aanpassingen in knooppunt Deil. Het gaat hierbij met name om de verbindingen van het oosten (A15) naar het zuiden (A2) en van het zuiden (A2) naar het westen (A15).
- Maximale inzet op een breed pakket aan mobiliteitsmaatregelen. Het gaat hierbij o.a. om maatregelen om andere manieren van reizen te stimuleren. Denk hierbij o.a. aan het stimuleren van reizen per fiets, de inzet van smart mobility, verkeersmanagement, en maatregelen op het gebied van regionaal openbaar vervoer en activiteiten in samenwerking met het bedrijfsleven om werknemers zo duurzaam en slim mogelijk te laten reizen.
Na vaststelling van de definitieve structuurvisie (termijn vaststelling nog niet bekend) werkt het programma het voorkeursalternatief verder uit in een ontwerp projectbesluit en een projectbesluit. Vooralsnog is de verwachting dat het ontwerp projectbesluit rond 2023 gereed is en het projectbesluit rond 2025. Daarna start de realisatie tot begin 2031.
Documenten bekijken
Alle documenten die horen bij de voorkeursbeslissing, zoals de ontwerpstructuurvisie, het milieueffectrapport (MER) en andere onderliggende documenten lagen van 9 juni tot en met 20 juli 2021 ter inzage. U vindt de digitale stukken op de website van Directie Participatie.
Bekijk hier de officiële kennisgeving
Online informatiebijeenkomsten
Op 22, 29 en 30 juni 2021 vonden online informatiebijeenkomsten plaats over de voorkeursbeslissing voor het traject A2 Deil-Vught en de mogelijkheid om zienswijzen hierover in te dienen. De plenaire presentatie, inclusief ingesproken toelichting die gehouden werd tijdens de informatiebijeenkomsten rond de ontwerpstructuurvisie is hier te bekijken.
Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG)
Op dit moment werkt het Ministerie van infrastructuur en Waterstaat aan het geluidsaneringsplan ‘Zuid-Nederland Fase 2’. Dit is een onderdeel van het Meerjarenprogramma Geluidsanering.
Inmiddels is een ontwerp-geluidsaneringsplan opgesteld. Dit bevat geluidsmaatregelen voor woningen en de omgeving rondom delen van de Rijkswegen A2, A17, A27, A58, A59, A67, A76, A79 en N65 in Brabant en Limburg. Ook voor dit plan kunt u op momenteel zienswijzen indienen. De zienswijzeprocedure voor dit ontwerp-geluidsaneringsplan loopt van 27 mei tot en met 7 juli.
Meer informatie over de Meerjarenprogramma Geluidsanering, dit plan en de bijbehorende zienswijzeprocedure vindt u op de websites van www.rijkswaterstaat.nl/mjpg en www.bsv.nu/mjpg-rijkswegen.
Binnen het programma A2 Deil-Vught zullen waarschijnlijk maatregelen worden genomen om geluidshinder te verminderen. Op dit moment is nog niet duidelijk of de maatregelen uit het MJPG gekoppeld kunnen worden aan de maatregelen van het programma A2 Deil-Vught.