De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de structuurvisie voor het programma A2 Deil-Vught vastgesteld. Deze bevat het pakket aan maatregelen om de doorstroming en veiligheid op de A2 te verbeteren. Het programma organiseert informatieavonden om de structuurvisie toe te lichten.
De structuurvisie in een notendop
De structuurvisie is het eindresultaat van de MIRT-verkenning A2 Deil – Vught. Tijdens de verkenning zijn de problemen in beeld gebracht en zijn oplossingsrichtingen onderzocht voor dit deel van de A2. De structuurvisie is in nauwe samenwerking met lokale en regionale overheden tot stand gekomen. De bedrijven en bewoners uit de omgeving van de A2 zijn hierbij intensief betrokken. De structuurvisie bevat een pakket aan korte- en lange-termijn-maatregelen om de doorstroming en veiligheid voor het verkeer op de A2 te verbeteren. De belangrijkste maatregelen zijn:
- verbreding van de A2 tussen knooppunten Deil en Empel met één rijstrook per rijrichting naar 2x4 rijstroken;
- extra bruggen over de Waal en Maas voor het verkeer in noordelijke rijrichting;
- toevoeging van een derde rijstrook aan de parallelrijbaan van de A2 Ring ’s-Hertogenbosch;
- een pakket aan aanvullende mobiliteitsmaatregelen (korte-termijn-maatregelen en het brede mobiliteitspakket).
Reactie op zienswijzen
De ontwerpstructuurvisie heeft in de zomer van 2021 zes weken ter inzage gelegen. Hierover zijn 251 zienswijzen naar voren gebracht. Op deze zienswijzen is gereageerd in de Nota van Antwoord. Daarbij is tevens per zienswijze aangegeven of de zienswijze aanleiding is voor een aanpassing. In de Nota van Antwoord is ook een reactie opgenomen op het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage. Mensen die een zienswijze hebben ingediend ontvangen vanaf 19 oktober een persoonlijk bericht over hun ingediende zienswijze en een antwoord daarop.
Tegen de structuurvisie kan geen bezwaar en beroep worden ingesteld. Dit is niet mogelijk omdat een structuurvisie een zelfbindend karakter heeft. Dit betekent dat alleen het vaststellende bestuursorgaan (in dit geval de minister van Infrastructuur en Waterstaat) zich moet houden aan de structuurvisie. Het voorkeursalternatief wordt in de MIRT-planuitwerking verder uitgewerkt en vastgelegd in een (ontwerp)projectbesluit A2 Deil-Vught op het einde van de MIRT-planuitwerking. Hiertegen is wel beroep bij de Raad van State mogelijk.
Documenten bekijken
U kunt de structuurvisie, de Nota van Antwoord en alle onderliggende documenten bekijken op de website van Directie Participatie. De lijst met documenten is uitgebreid naar aanleiding van de informatieavonden die in november 2022 zijn gehouden. Via een interactieve maatregelenkaart kunt u de belangrijkste maatregelen uit de structuurvisie bekijken.
Bezoek een informatiebijeenkomst
Het programma organiseerde in november 2022 twee fysieke en een digitale informatiebijeenkomst om u te informeren over de totstandkoming van de structuurvisie, de Nota van Antwoord en de stand van zaken rondom het programma waaronder het vervolg, nu de planuitwerking vertraging oploopt door de stikstofproblematiek. Tijdens alle informatiebijeenkomsten gaven we een groepspresentatie.
Bekijk hier de groepspresentatie
Wat is het vervolg?
Met deze structuurvisie wordt de verkenningsfase afgesloten. Hierna volgt de planuitwerkingsfase, waarin de voorkeursbeslissing wordt uitgewerkt. In juni 2022 maakte de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de MIRT-brief bekend dat keuzes moeten worden gemaakt in de volgorde waarin projecten worden voorbereid vanwege onder andere de beperkte capaciteit aan deskundigen om stikstofberekeningen en -beoordelingen te toetsen. Het is hierdoor nog niet duidelijk wanneer de planuitwerkingsfase voor de A2 zal starten. Het programma A2 Deil – Vught, waarbinnen de verkenning A2 Deil – Vught is uitgevoerd, werkt verder aan maatregelen voor de korte termijn.
Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG)
Op dit moment werkt het Ministerie van infrastructuur en Waterstaat aan het geluidsaneringsplan ‘Zuid-Nederland Fase 2’. Dit is een onderdeel van het Meerjarenprogramma Geluidsanering.
Inmiddels is een ontwerp-geluidsaneringsplan opgesteld. Dit bevat geluidsmaatregelen voor woningen en de omgeving rondom delen van de Rijkswegen A2, A17, A27, A58, A59, A67, A76, A79 en N65 in Brabant en Limburg.
Meer informatie over de Meerjarenprogramma Geluidsanering, dit plan en de bijbehorende zienswijzeprocedure vindt u op de websites van www.rijkswaterstaat.nl/mjpg en www.bsv.nu/mjpg-rijkswegen.
Binnen het programma A2 Deil-Vught zullen waarschijnlijk maatregelen worden genomen om geluidshinder te verminderen. Op dit moment is nog niet duidelijk of de maatregelen uit het MJPG gekoppeld kunnen worden aan de maatregelen van het programma A2 Deil-Vught.