Zij zijn betrokken bij het Netwerkbreed Gecoördineerd Verkeersmanagement (NGV) en hebben de afgelopen tijd meegewerkt aan een systeem van samenwerkende verkeersregelinstallaties (VRI’s). Dit systeem helpt om de verkeersstroom op de A2 beter te kunnen reguleren. Wij vroegen Luc en Akke meer over dit systeem en hun betrokkenheid bij het programma.
Slimme volautomatische verkeersregelaars
De VRI’s bij de opritten naar de A2 zijn slimme verkeerslichten die bepalen hoeveel auto’s er tegelijkertijd de snelweg op mogen rijden. Het zijn ‘slimme’ verkeersregelaars, omdat ze op basis van de hoeveelheid verkeer en de gereden snelheid op de A2 bepalen of er meer of minder auto’s doorgelaten mogen worden. Als onderdeel van het korte-termijn-maatregelenpakket van programma A2 Deil-Vught is de laatste jaren gewerkt aan een systeem dat (bestaande) VRI’s laat samenwerken.
Met het vernieuwen van de verkeerslichten bij aansluiting Kerkdriel kan het verkeer nu in het hele projectgebied volautomatisch geregeld worden. Van zuid naar noord, in zowel de provincie Noord-Brabant als de provincie Gelderland. En dat is uniek. “Met het opzetten van dit verkeersregelsysteem binnen het programma A2 Deil-Vught zijn we letterlijk en figuurlijk over grenzen gestapt”, vertelt Luc. “Door de samenwerking van Rijkswaterstaat, de verschillende gemeenten én de twee provincies hebben we de bestaande VRI-systemen aan elkaar gekoppeld en slimmer gemaakt, zodat de verkeerscentrale het volledige wegennet als één systeem kan bedienen. Als er nu file in het Gelderse deel van de A2 dreigt te ontstaan, wordt er automatisch in Brabant al ingegrepen om de toestroom van verkeer te doseren. We kijken nu naar mogelijkheden om hetzelfde te doen voor het verkeer dat van noord naar zuid gaat.”
Regionale samenwerking vraagt om omdenken
Het leggen van koppelingen tussen de verschillende systemen was volgens Akke nog niet zo eenvoudig, maar wel ontzettend waardevol én leerzaam. “Iedere wegbeheerder gebruikt een ander systeem. Er komt heel wat bij kijken om die systemen met elkaar te verbinden. Niet alleen op technisch vlak, maar ook op het gebied van juridische, financiële en ICT-zaken. Maar het is ons toch gelukt!” vertelt Akke trots.
“De regionale aanpak uit dit project vereiste ook omdenken van alle partners”, vervolgt Akke. “De A2 is in beheer van Rijkswaterstaat. Normaal gesproken focussen wegbeheerders op hun eigen wegen. Maar om de hele regio bereikbaar te houden doen nu alle wegbeheerders, en niet enkel Rijkswaterstaat, hard hun best om de drukte op de A2 te verminderen. Door het verkeer druppelsgewijs op de A2 toe te laten, accepteren de andere wegbeheerders dat de drukte zich over het onderliggende weggennet verspreid.”
Effectief doseren van het verkeer
Zeker nu de verbreding van de A2 is uitgesteld, zijn de korte-termijn-maatregelen binnen het programma A2 Deil-Vught nodig om de huidige A2 zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Luc was vanaf het begin betrokken bij het samenstellen van dit pakket met korte-termijn-maatregelen. “Wij hebben destijds verschillende ideeën onderzocht die de verkeersstroom op gang zouden houden, waaronder het NGV”, vertelt Luc. “Uit het haalbaarheidsonderzoek dat het programma A2 Deil-Vught toen heeft gedaan bleek dat het systeem het gewenste effect zou hebben. Vanaf die tijd hebben we een opdracht vormgegeven om het NGV in te richten met financiën vanuit het programma.”
Na het in werking stellen van de VRI’s bij de aansluitingen op de A2 tussen Kerkdriel en Vught is er geëvalueerd. “De overvloed aan data en factoren die van invloed zijn, maakte het lastig om toen al conclusies over de effectiviteit van het systeem te trekken”, legt Akke uit. “Ondanks dat is er wel besloten om door te gaan en de VRI’s op de noordelijker aansluitingen ook op het systeem aan te sluiten, omdat daar de kiemen van de files zitten. We hebben het systeem nu zo ingesteld dat het verkeer op vaste tijden rond de spits preventief gedoseerd wordt om file al eerder te voorkomen.” “Nu de drie VRI’s bij Kerkdriel zijn aangesloten op het systeem wordt in het voorjaar van 2024 het gehele systeem opnieuw geëvalueerd”, vult Luc aan.
Kansrijke bijvangst door samenwerking
Het oorspronkelijke doel van het NGV was om de doorstroom op de A2 te verbeteren. “Maar,” legt Akke uit, “door de netwerkbrede samenwerking kunnen we het systeem nu voor nog veel meer verschillende doeleinden inzetten. Bij bijvoorbeeld calamiteiten of een groot evenement in de Brabanthallen, kunnen we het verkeer met z’n allen beter in goede banen leiden.”
“Zo zie je maar wat een brede samenwerking kan brengen”, zegt Luc. “Met de pauzering van vele infrastructuurprojecten in het land is het inrichten van een systeem zoals wij hebben gedaan ook voor andere regio’s wellicht interessant. Onze gebruikte methodiek en systematiek kunnen ook op andere plekken ingezet gaan worden. Dat zie ik als een mooie kans!”, sluit Luc af.