Als projectleider werkt Henk onder andere aan de aanleg van een carpoolplaats in gemeente West Betuwe. Dit is één van de korte-termijn-maatregelen binnen het programma A2 Deil-Vught. Het doel van de carpoolplaats is om het voor automobilisten aantrekkelijker te maken om de auto te delen, de spits te mijden of een deel van de reis niet met de auto te maken. Wij vroegen Henk meer over het project en zijn betrokkenheid bij het programma.
Nieuwe voorkeurslocatie
“Toen ik 3 jaar geleden als projectleider startte bij de gemeente West Betuwe, lag er een voorkeurslocatie voor de carpoolplaats. Dat was een locatie tegen het dorp Enspijk aan, op een ijsbaan. Deze locatie was met name vanwege verkeerskundige voordelen naar voren gekomen. Door contact met de ijsclub in Enspijk zag de gemeente bovendien gedeelde kansen en mogelijkheden voor een duurzame toekomst van de ijsclub. Daarom zijn we alleen met deze locatie verdergegaan: onderzoeken uitvoeren, ontwerpproces opstarten, participatie organiseren, etc. Maar, bij deze locatie bleken toch veel vragen en zorgen te zijn. Na een participatieavond in september 2023 was het college van burgemeester en wethouders van mening dat het goed was een stap terug te doen en voor alle locaties nader locatieonderzoek uit te voeren,” legt Henk uit.
“In het locatieonderzoek zijn verschillende locaties bekeken en getoetst aan de hand van verschillende factoren. Bijvoorbeeld, kun je er makkelijk komen vanaf de snelweg? Ligt de locatie niet te dichtbij woningen? Is er voldoende zicht op de locatie i.v.m. sociale veiligheid?” Vlak voor de zomer van 2024 is het nieuwe locatieonderzoek afgerond en op 17 december 2024 is de nieuwe voorkeurslocatie aan de Kerkakkerweg Noord bij Enspijk goedgekeurd door het college van gemeente West Betuwe.
“We staan nu eigenlijk weer op hetzelfde punt als toen ik startte met dit project. De komende tijd onderzoeken we of we op de voorkeurslocatie inderdaad een carpoolplaats kunnen realiseren,” zegt Henk. “We zijn met de grondeigenaar, een fruitdistributiebedrijf, in gesprek over de plannen. Uiteraard gaan we ook met inwoners van de gemeente in gesprek. Daarnaast onderzoeken we of het mogelijk is om een veilige aansluiting te maken vanaf de locatie naar de provinciale weg N327. Al met al zijn er nog heel wat stappen te zetten.”
Alle beetjes helpen
“Of het realiseren van één carpoolplaats langs de A2 nou echt het fileprobleem gaat oplossen? Die vraag krijg ik vaak,” zegt Henk. “’Nee’, antwoord ik dan. We gaan er niet de files mee oplossen. Maar, het is toch één van de weinige maatregelen die we op korte termijn wél kunnen nemen. Die mogelijkheid grijpen we graag met beide handen aan. Zelfs als we slechts een paar automobilisten kunnen faciliteren om de spits te mijden, dan zijn het er toch weer een paar! Alle kleine beetjes helpen. En uit onderzoek blijkt dat die spitsmijdingen met een carpoolplaats van 100 plekken daadwerkelijk gaan gebeuren.”
“Bovendien zien we dat er veel wordt gecarpoold in de omgeving. Bij een restaurant in de buurt hebben ze slagbomen neer moeten zetten omdat de parkeerplekken bezet werden door carpoolers. De vraag naar een carpoolplek is er dus zeker. Enspijk ligt heel centraal in het land. Nu moeten we ervoor zorgen dat de nieuwe carpoolplek gebruiksvriendelijk en goed zichtbaar is en dicht bij de snelweg ligt. Als automobilist moet je bij wijze van spreken slechts 2x je stuur omgooien om er te zijn.”
Passend in het landschap
Henk wil graag meer doen dan alleen een carpoolplaats realiseren. Hij wil zorgen dat de inwoners van de gemeente er ook iets aan hebben en alle kansen benut worden. Meekoppelkansen noemt hij dat: “In Regio Rivierenland kun je ontzettend mooi fietsen. De voorkeurslocatie aan de Kerkakkerweg ligt pal aan een bekende fietsroute. Daar kunnen we wat mee. Ook aan duurzaamheid en de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit wordt gedacht. Henk: “We gaan bijvoorbeeld laadpalen plaatsen op de carpoolplek. Ook wil ik dat het een mooie, landschappelijke plek wordt die past bij de rest van de omgeving. We gaan kijken welke wensen er nog meer leven in de gemeente, zodat we er samen iets moois van maken. Maar, we richten ons nu eerst op het mogelijk maken van een carpoolplaats vlak bij de A2 voor carpoolers.”
Anders reizen
Als planoloog van opleiding heeft Henk de afgelopen jaren al voor verschillende gemeenten en grote MIRT- en ruimtelijke projecten gewerkt. “Je kan in één mensenleven eigenlijk maar drie van dit soort MIRT-projecten doen,” zegt Henk, “simpelweg omdat ze zo ingewikkeld zijn, vertraging eerder de regel dan de uitzondering is, en de projecten daarom lang duren.” Door zijn ervaring in deze projecten en het feit dat hij het hele land doorreist voor zijn werk, wil hij iedere automobilist motiveren om andere reisopties te bekijken. “Doe jezelf een plezier en laat de auto staan. De oplossing om geen last te hebben van files is gebruikmaken van het openbaar vervoer. En als het OV toch geen goede optie is, zorg er dan voor dat je buiten de spits reist. Ik spreek bijvoorbeeld nooit op dinsdag of donderdag om 9.00 uur ergens op kantoor af. Een paar uurtjes later naar de plek van bestemming reizen, bespaart me een hoop tijd en frustratie!”