Te hoge kosten en stikstofproblemen
Volgens de minister blijft de A2 tussen Deil en Vught één van de grootste fileknelpunten van Nederland. Maar op dit moment zijn er te veel uitdagingen om de verbreding van de A2 opnieuw te starten. Zo zijn de kosten hoog. Er is ongeveer 1 miljard euro nodig. Ook zijn er grote uitdagingen door regels over stikstof en is er te weinig personeel om projecten te herstarten. De regio heeft aangegeven mee te willen werken om het personeelstekort bij de herstart van gepauzeerde projecten op te lossen.
Bruggen grootste knelpunt
Eerder is in de motie Grinwis en Vedder verzocht om het project in fasen op te knippen. Volgens het ministerie is dit niet mogelijk. De bruggen over de Waal bij Zaltbommel en de Maas bij Empel moeten namelijk in één keer worden aangepakt. Tegelijkertijd zijn dit juist de meest kostbare onderdelen van het gepauzeerde project A2. Het verbreden van de weg, zonder beide bruggen ook aan te pakken, is bovendien geen optie. Dit zorgt namelijk juist voor grote knelpunten en extra verkeersdrukte bij de bruggen.
Gevolgen voor de regio verzachten
Om de gevolgen van het pauzeren te verzachten, hebben het Rijk en de regio in het BO MIRT van 2024 samen al 108 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een adaptief maatregelenpakket, het breed mobiliteitspakket (BMP). Dit geld wordt onder andere gebruikt om sluipverkeer in de kernen rond de A2 tegen te gaan, het openbaar vervoer te verbeteren en doorfietsroutes aan te leggen. Deze maatregelen moeten zorgen voor een verbetering van de leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit rondom de A2 tussen Deil en Vught. Het breed mobiliteitspakket is een vervolg op het korte-termijn-maatregelenpakket. In dit pakket is de afgelopen jaren onder andere gewerkt aan de aanleg van de doorfietsroute tussen Zaltbommel en Den Bosch en zijn verschillende fietsenstallingen en P+R voorzieningen bij stations verbeterd.
Lees meer informatie over het breed mobiliteitspakket