De minister en de regionale partners willen hiermee voorkomen dat de A2 in de toekomst in de top-10 van dagelijkse files komt te staan.
Het verbeteren van de doorstroming op dit traject heeft prioriteit. De A2 is de belangrijkste noord-zuidverbinding van Nederland. De weg verbindt de kennisregio Eindhoven met de Randstad. Daarom zal er tempo gemaakt worden met onderzoek, maar ook met concrete maatregelen op de korte termijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verlengen van invoegstroken en aan andere snel realiseerbare ingrepen in de auto-infrastructuur. Om op de korte termijn alternatieven te bieden voor de auto wordt bijvoorbeeld een fietspad aangelegd tussen Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch en worden de verschillende stations verbeterd. Daarvoor leggen Rijk en de regionale partners (provincies Gelderland en Brabant, regio Rivierenland en ’s-Hertogenbosch) de komende jaren 46 miljoen euro bij elkaar.
De startbeslissing van de minister leidt tot een wettelijke verplichte MIRT-verkenning (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport), die nut en noodzaak van een verbreding van de A2 onderzoekt. Na de MIRT-verkenning zal de voorkeursoptie worden uitgewerkt in een tracéwetprocedure, waarna de uitvoering start. Voor de aanpak van de A2 tussen Deil en Vught heeft het Rijk € 430 miljoen gereserveerd.
De verkenning onderzoekt verschillende alternatieven, waaronder een verbreding tot twee keer vier rijstroken (nu: twee keer drie). De aanpak van het traject Deil – Vught richt zich ook op alle tussenliggende aansluitingen en knooppunten, waaronder de twee grote bruggen over de Waal en de Maas.
De hele procedure voor een mogelijke verbreding duurt minimaal 4 jaar waarna nog een aantal jaren gebouwd moet worden. Om de vaart erin te houden, hebben het Rijk en de provincies Gelderland en Noord-Brabant, regio Rivierenland en gemeente ’s-Hertogenbosch al afspraken gemaakt over de inzet van een pakket van ´quick win’ – maatregelen. Voorbeelden hiervan zijn de verbetering van de toeritdosering, het aanpassen van de weefvakken van de A59, en het verbeteren van aansluitingen met bijvoorbeeld Vught en de A2 Sint-Michielsgestel. En ook de aanleg van verschillende snelfietsroutes hoort bij de plannen. Uitgangspunt is dat deze korte termijnmaatregelen uiterlijk in 2021 opgeleverd zijn. Hiervoor reserveren Rijk en regio samen € 45,9 miljoen waarvan het Rijk € 18,3 miljoen en de regionale partners samen € 27,6 miljoen bijdragen.
De aanpak van de A2 past in een breder offensief om Nederland ook in de toekomst bereikbaar te houden. Hiervoor is in totaal € 2 miljard extra vrijgemaakt in het regeerakkoord. Het geld gaat onder andere naar aanpassingen van de A15, de A1, de A28, de A12 en de A7, die nu in voorbereiding zijn.