U bent nieuw in de Stuurgroep, wat zijn uw eerste indrukken van het programma A2 Deil-Vught?
De samenwerking is prima. Het te onderzoeken pakket maatregelen voor korte termijn en lange termijn is bijzonder en de samenwerking wordt daadkrachtig opgepakt. Dat doet me goed en geeft vertrouwen.
Voor de Verkenning en de quick wins werken we met meerdere overheden samen, maar waar zit precies het Gelderse belang?
Een groot deel van het tracé ligt in Gelderland, en is van invloed op de belasting in het gebied langs de snelweg. Daarnaast is er de afstemming met de A15. Voor het goederen en personenvervoer zijn beide snelwegen voor Gelderland belangrijk.
Waarom is aanpak van de A2 zo belangrijk?
Dat heeft met bereikbaarheid, en dus economie te maken. Denk maar aan de doorstroming en de relatie die de A2 heeft met de A15 als belangrijke schakel in de Gelderse corridor. We zien steeds meer mensen reizen tussen Randstad en Gelderland. Die verhuizen bijvoorbeeld naar Gelderland maar blijven wel werken in de Randstad. Goede bereikbaarheid en betrouwbaar reizen is daarbij belangrijk. De doorstroming op de A 15 en het onderliggend wegennet in Rivierenland is al problematisch door de hoeveelheid verkeer bij Deil en de sluiproutes die worden gekozen. Een goede werking van het knooppunt Deil en het effect op de aanliggende wegen en de oplossingen daarbij zijn voor Gelderland een essentieel punt in de MIRT-verkenning. Natuurlijk gaat het ook om een ander mobiliteitsgedrag. Maar capaciteitsvergroting, gelet op alle groeiprognoses, lijkt daarbij onvermijdelijk, zelfs noodzakelijk. De uitdaging en de opgave is om deze ontwikkeling niet ten koste te laten gaan van leefbaarheid en een prettige en schone leefomgeving voor onze inwoners aan deze A2.
Denken jullie ook aan de andere wegen in de regio?
Tuurlijk! Zoals ik net al zei, we stemmen af met de problematiek op de A15 maar ook met het provinciale en lokale wegennet. We hebben samen met de regio Rivierenland een uitvoeringsplan mobiliteit gemaakt, dat gaat verder dan alleen de wegen. Op basis van uitgangspunten werken we nu aan een concrete bereikbaarheidsagenda. Vanzelfsprekend gaat het dan om het totale mobiliteitsnetwerk, dus inclusief de rijkswegen.
Wordt u niet ongeduldig van al die procedures en onderzoeken? Dat duurt toch allemaal verschrikkelijk lang?
Ik zou graag willen dat het sneller kon, maar we moeten zorgvuldig zijn en alle belangen goed afwegen. Daar hebben we in Nederland niet voor niets deze procedures voor gemaakt. Inspraak is een recht in Nederland