Dit is een lang artikel. Wilt u snel naar het onderwerp van uw keuze? Klik dan op de onderstaande links.
Wat is er afgesproken tijdens de BO-MIRT overleggen
Vervolg Verkenning en planning
Vorige week zijn afspraken gemaakt gemaakt over de Verkenning A2 Deil-Vught tijdens de Bestuurlijke Overleggen MIRT. Dit zijn jaarlijkse overleggen tussen de minister van Infrastructuur en Waterstaat, de minister van Binnenlandse Zaken en de regionale bestuurders. Daarbij worden investeringsafspraken gemaakt over Infrastructuur, Ruimte en Transport.
Omdat de A2 tussen Deil en Vught in de provincies Noord-Brabant én Gelderland ligt, is over de A2 gesproken in het overleg met landsdeel Zuid en landsdeel Oost.
2,5 jaar geleden zijn 5 partijen begonnen aan de Verkenning A2 Deil-Vught. Dit zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (en Rijkswaterstaat dat daar onderdeel van is), de provincies Noord-Brabant en Gelderland, de gemeente ’s-Hertogenbosch en de Regio Rivierenland (een samenwerkingsverband van 8 gemeentes in het land van Maas en Waal).
Zij zijn samen een Verkenning gestart naar een oplossing voor de fileproblemen op de A2.
Er is nu een concept-voorkeursalternatief voor de A2 afgesproken. Dit valt binnen de concept-voorkeursbeslissing over de A2.
De concept-voorkeursbeslissing bestaat uit verschillende onderdelen:
-
Een concept Voorkeursalternatief voor de A2 Deil – ’s-Hertogenbosch – Vught. Dat concept-voorkeursalternatief bestaat weer uit twee onderdelen:
-
Maatregelen aan de infrastructuur op en vlak langs de A2 Daarvoor reserveert het Rijk een bedrag van € 830 miljoen.
-
Een daarbij horend regionaal pakket aan brede mobiliteitsmaatregelen Dat noemen we het Brede Mobiliteitspakket, Het zijn o.a. maatregelen op het vlak van werkgeversbenadering, fiets, smart mobility, verkeersmanagement en regionaal openbaar vervoer. Dit pakket geldt voor de periode 2021-2030 en kost € 45 miljoen.
De Brabantse regio (provincie Noord-Brabant en gemeente ’s-Hertogenbosch) heeft daarvoor € 22,5 miljoen toegezegd. De Gelderse regio (provincie Gelderland en regio Rivierenland) spant zich in om maximaal hetzelfde bedrag toe te zeggen. Dit wordt gedaan op basis van de verdere uitwerking van de maatregelen.
-
Aanvullende mobiliteitsmaatregelen om het mobiliteitssysteem rond de A2 te verbeteren. Voorbeelden daarvan zijn:
-
Maatregelen bij Waardenburg en Velddriel om de leefbaarheid te verbeteren en sluipverkeer tegen te gaan.
-
Maatregelen om de bereikbaarheid aan de oostzijde van ’s-Hertogenbosch te verbeteren (Empel, Groote Wielen, Rosmalen). Denk daarbij aan aanpassingen aan het wegennet rondom de aansluiting Rosmalen (Bruistensingel). Hiervoor is € 10 miljoen gereserveerd.
Daarnaast is afgesproken dat het Rijk en de Provincie Gelderland in gesprek gaan over de A15 tussen Deil en Valburg. Dit doen ze als de nieuwe verkeersvoorspellingen voor 2030/2040 daar aanleiding voor geven. Die cijfers komen in de loop van 2021 beschikbaar.
Er is dus een concept-voorkeursalternatief afgesproken. Een concept, omdat er nog een aantal zaken uitgezocht worden. En u moet, als omwonende of eigenaar van een bedrijf, natuurlijk nog uw mening kunnen geven over de plannen. Dat gaat via een ‘zienswijzeprocedure’. Daarna worden de plannen pas definitief. De zienswijzeprocedure is naar verwachting medio 2021 (zie ook verder onder kopje Vervolg en Planning).
De maatregelen die aan en vlak langs de A2 zelf worden genomen zijn:
-
Op het gedeelte Deil-Empel komt een extra rijstrook aan beide kanten. De weg wordt daar 2x4 rijstroken breed (nu 2x3).
-
Een extra brug over de Waal, tussen de huidige brug en de spoorbrug. Het verkeer richting het noorden gaat gebruik maken van deze brug.
-
Een extra brug over de Maas, ten oosten van de huidige brug. Ook hier gaat het verkeer richting het noorden gebruik maken van deze brug.
-
De parallelbanen van de A2 bij ’s-Hertogenbosch krijgen overal 3 rijstroken. Op zowel de hoofdrijbanen als de parallelbanen wordt de snelheid structureel 100 km/uur.
-
Verbeteringen in Knooppunt Deil.
-
Verbeteren van de bestaande aansluiting Waardenburg.
-
Combineren van de invoeg-/uitvoegstroken op de A59 bij ’s-Hertogenbosch tussen Maaspoort en knooppunt Empel.
Een aantal onderzochte maatregelen is niet terecht gekomen in het concept-voorkeursalternatief. Dit zijn:
-
De verplaatsing van aansluiting Waardenburg
-
een nieuwe aansluiting bij Empel.
-
extra fietspaden over de nieuwe bruggen.
Kaart: Concept-voorkeursalternatief A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught
Uit het onderzoek bleek dat verplaatsing van de aansluiting voor de doorstroming op de A2 niet voldoende verschil maakt ten opzichte van geen verplaatsing. Voor de verkeersveiligheid op de A2 blijkt dat het verplaatsen voor- en nadelen heeft. De conclusie is dat er verkeerskundig niet voldoende reden is voor een verplaatsing van de aansluiting Waardenburg.
De komende maanden wordt de inpassing en de verbetering van de bestaande aansluiting op de bestaande locatie uitgewerkt. Als de eerste technische uitwerkingen klaar zijn, leggen we die voor aan de bewoners en bedrijven in Waardenburg. Naar verwachting is dat rond maart 2021 (zie ook verder paragraaf Vervolg en Planning).
Tegelijk met de uitwerking van de inpassing en verbetering van de aansluiting Waardenburg werken de Provincie Gelderland en de Regio Rivierenland aan oplossingen voor leefbaarheid en het sluipverkeer.
Rondom de aansluiting Rosmalen (Bruistensingel) en knooppunt Empel zijn nu veel problemen:
-
Er staan vaak files op dat deel van de A2.
-
Er wil ook veel verkeer in- en uitvoegen op dat stuk A2. Samen zorgt dat voor verkeersonveilige situaties met verkeersongevallen tot gevolg.
-
Vanuit Rosmalen en de wijken Empel en De Groote Wielen is het bovendien vaak lastig om de A2 te bereiken. Vooral in de spits is het heel druk op het gemeentelijke wegennet. Daardoor loopt de aansluiting Rosmalen vast. Zeker met de toekomstige woningbouw op De Groote Wielen kan dit nog erger worden.
Er is gezocht om dat met maatregelen op de A2 te verbeteren. Zo hebben we gekeken naar de mogelijkheid van een extra aansluiting tussen knooppunt Empel en de Maasbrug. Een andere mogelijke oplossing is het toevoegen van een ‘extra arm’ aan knooppunt Empel richting de Groote Wielen/Rosmalen.
Beide oplossingen blijken technisch niet haalbaar. Daarnaast geven ze nauwelijks een verbetering van de doorstroming op de A2. Wel hebben ze grote gevolgen voor de omgeving (verdwijnen van woningen en bedrijven, aantasting natuurwaarden) en gaat de verkeersveiligheid op de A2 erop achteruit. Kortom: dit zijn geen haalbare oplossingen.
De gemeente gaat nu verder werken aan een pakket aan maatregelen waarmee de bereikbaarheid aan de oostzijde van ’s-Hertogenbosch verbeterd kan worden. Denk aan aanpassingen op het onderliggende wegennet, met name nabij de aansluiting Rosmalen (Bruistensingel). Daarvoor is € 10 miljoen gereserveerd.
Bij de onderzoeken worden de bewoners betrokken. De studie start volgend voorjaar.
De onderzoeken die het knooppunt Deil beter moeten maken worden de komende tijd afgerond. Het gaat daarbij met name om de verbindingen van het oosten (A15) naar het zuiden (A2) en van het zuiden (A2) naar het westen (A15).
Vervolg Verkenning
Het concept-voorkeursalternatief is voor het grootste gedeelte van het traject klaar. De komende maanden worden er nog een aantal zaken uitgezocht, vooral rondom knooppunt Deil en aansluiting Waardenburg.
Als er een concept-ontwerp van aansluiting Waardenburg is, bespreken we dat met inwoners en bedrijven in en rond Waardenburg. Naar verwachting is dat in maart 2021.
Daarna worden de technische ontwerpen afgerond.
Met die nieuwe ontwerpen worden de documenten die horen bij de voorkeursbeslissing opgesteld. Zoals de milieueffectrapporten, de Ontwerpnota en de Ontwerp Structuurvisie. Die zullen, denken we, voor de zomervakantie klaar zijn.
De Stuurgroep A2 Deil-Vught en de minister van Infrastructuur en Waterstaat stellen dan de documenten vast. Daarna start de zienswijzeprocedure. Dan worden de documenten gepubliceerd en kan iedereen die dat wil zijn of haar mening geven over de concept-voorkeursbeslissing voor de A2 Deil-Vught. Dat heet het ‘indienen van een zienswijze’.
De ingediende zienswijzen worden allemaal gelezen en er wordt bekeken of en hoe ze mee worden genomen bij de besluitvorming. De reacties op alle zienswijzen worden beschreven in een Nota van Antwoord.
Dat zou voor of na de zomervakantie 2021 kunnen zijn. Het exacte moment waarop de zienswijzeprocedure kan beginnen is nog onzeker. Dit hangt ook af van het verloop van de kabinetsformatie na de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021. En wanneer er een Minister is die de documenten vast kan stellen.
Uiteindelijk stelt de Minister het definitieve Voorkeursbesluit vast, vermoedelijk in de tweede helft van 2021.
Daarna begint de fase van planuitwerking. Die zal circa 3 jaar duren. In de planuitwerking wordt het voorkeursalternatief in detail uitgewerkt tot een Tracébesluit.
Activiteit
|
Planning
|
Ontwerpen knooppunt Deil en Waardenburg
|
December 2020 – april 2021
|
Sessie met bewoners Waardenburg
|
Maart 2021
|
Afronden rapporten
|
Mei/juni 2021
|
Vaststelling rapporten door minister
|
Is afhankelijk van kabinetsformatie en beschikbaarheid minister: voor of na de zomervakanties 2021
|
Start zienswijzeprocedure
|
Is afhankelijk van kabinetsformatie en beschikbaarheid minister: voor of na de zomervakanties 2021
|
Vaststelling Voorkeursbeslissing A2 Dei-Vught
|
Tweede helft 2021
|