Met elkaar ‘pratende’ systemen
Langs de weg staan hulpmiddelen om het verkeer te leiden, zoals verkeerlichten en dynamische borden. Als deze op de juiste manier met elkaar ‘praten’, verbetert dit de doorstroming op de weg. Met andere woorden: ze helpen het verkeer te managen. Ook zorgt goede communicatie tussen deze systemen dat wegbeheerders sneller kunnen reageren als er een ongeluk of ander incident op de weg is gebeurd.
Testlocaties
Vanaf de zomer 2021 is door Rijkswaterstaat, provincies Noord-Brabant en Gelderland en gemeente ’s-Hertogenbosch gewerkt om de benodigde systemen geschikt te maken. Het gaat om de volgende locaties:
- Aansluiting 48 Rosmalen (A59)
- Aansluiting 47 Maaspoort (A59)
- Aansluiting 20 Rosmalen (A2)
- Aansluiting 21 Veghel/N279 (A2)
- Aansluiting 19 Kerkdriel (A2) – in voorbereiding
Tijdens de avondspits op 12 april worden de systemen ingeschakeld. Op 22 april, na de avondspits, stopt de test.
Wat merkt u hiervan?
Gedurende de testperiode kan het voorkomen dat u op bovenstaande locaties de melding ziet “WACHTEN, FILE SNELWEG” en de doseerfunctie wordt ingeschakeld. U staat dan mogelijk iets langer te wachten voordat u de A2 op mag rijden. Op 22 april worden, na de avondspits, de systemen weer tijdelijk uitgeschakeld.
De test levert allerlei gegevens op waarvan wij leren. Mogelijk blijkt dat nog wat instellingen moeten worden aangepast. Wanneer de nieuwe met elkaar communicerende systemen definitief worden ingeschakeld, is nog niet bekend. Dit hangt af van de uitkomsten van de test.
Help mee, deel u ervaring
Heeft u tijdens de testperiode een ervaring die u met ons wilt delen, dan kan dat via de BuitenBeter app. Zo helpt u de systemen en de communicatie hiertussen, verder te verbeteren. Wij vragen u dan de situatie zo goed mogelijk te omschrijven en het tijdstip erbij te vermelden. Rij MONO: gebruik de BuitenBeter app als u niet rijdt.
Over het programma
NGV is onderdeel van de korte termijn maatregelen van het programma A2 Deil-Vught. De problemen op de A2 en de situatie op de lokale wegen zijn aanleiding om deze maatregel uit te voeren. Zo is er een samenhang tussen de verkeerssituatie op de ring A2/A59 en de verkeerssituatie op provinciale wegen en in gemeenten. Wanneer het verkeer vaststaat op de ring, merken weggebruikers dat bijvoorbeeld in 's-Hertogenbosch waar ook vertraging optreedt.