Marco van Tiel werkt als senior-adviseur verkeer bij Rijkswaterstaat. In de regio Zuid-Nederland is hij betrokken bij verschillende projecten, waaronder het programma A2 Deil-Vught. Binnen het programma is hij verantwoordelijk voor de realisatie van een aantal korte termijn maatregelen: maatregelen vooruitlopend op de grootschalige aanpassingen die later op de A2 volgen. Het doel van deze maatregelen is volgens Marco overal hetzelfde: “Zorgen dat het verkeer op een efficiënte wijze van A naar B wordt gebracht en daarmee voorkomen dat de hele omgeving vast komt te staan.”
Marco is sinds 2020 betrokken bij het programma. Het ontwikkelen van de korte termijn maatregelen was toen al in volle gang.
“Ik ben later in het programma gerold en heb het stokje overgenomen van mijn voorganger Hans Vermeijden die met pensioen ging. De maatregelen waar ik verantwoordelijk voor werd, waren toen al voorbereid. Dat wil zeggen dat toen al duidelijk was waar winst te behalen is en welke aanpassingen daarvoor moesten plaatsvinden. Wat nog restte, was de uitvoering. Specifiek voor de verkeerskundige maatregelen. Kort gezegd de maatregelen die ons helpen de drukte op de weg te beïnvloeden zodat het verkeer beter kan doorstromen. Zo zorgen we er ook voor dat de veiligheid op de weg verbetert. We zetten verschillende maatregelen in. Denk aan de incidentcamera’s op de Martinus Nijhoffbrug, het plaatsen van bergers bij knooppunten, het vereenvoudigen van de bebording op de ring van ’s-Hertogenbosch en de inzet van verkeersregelinstallaties (VRI’s) en toeritdoseringsinstallaties (TDI’s).”
Samen inkopen bespaart tijd en kosten
Marco gaat nog wat dieper in op zijn takenpakket en de dynamiek van werken binnen een programma.
“Mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit de regie voeren op het inkopen van materialen, kennis en realisatie van werk. Ook stem ik het budget voor de verschillende maatregelen af, om te zorgen dat we het geld op een juiste manier inzetten. Daar hoort ook een stukje verantwoording bij.
We willen natuurlijk graag weten wat het effect is van de maatregelen. Dat is niet altijd even makkelijk te zeggen. Zo waren er tijdens de corona-periode minder auto’s op de weg. Dan krijg je geen realistisch beeld van het effect van de maatregelen. Toch zien we bijvoorbeeld dankzij de inzet van incidentcamera’s dat, hoewel er minder incidenten waren, ze ons goed helpen de verkeersstromen te beheersen. We signaleren sneller een gestrand voertuig waardoor we ook eerder een voertuig kunnen bergen. Zo beperken we de overlast op de weg.
Het grootste verschil tussen het programma A2 Deil-Vught en de andere projecten waar ik bij betrokken ben, is dat we hier meer samenwerken met omgevingspartijen. Zo doorlopen we met de gemeente ’s-Hertogenbosch een inkooptraject voor een aantal VRI’s, (verkeerslichten). Bij Kerkdriel staan een aantal van onze VRI’s die vervangen moeten worden. De gemeente wil ook op een aantal andere plekken nieuwe VRI’s installeren. Door de inkoop samen te voegen, besparen we tijd en kosten. Werkzaamheden en afstemming die mijn collega Luc Peters voortreffelijk uitvoert.”
Pratende verkeerslichten
Het vervangen van de VRI’s maakt onderdeel uit van de korte termijn maatregel Netwerkbreed Gecoördineerd Verkeersmanagement.
“Als je nu met een auto bij een VRI stopt, dan wordt de informatie over jouw auto alleen opgenomen door dat specifieke verkeerslicht. De nieuwe VRI’s die we nu vervangen, zijn veel geavanceerder. Zo kunnen ze onder meer informatie ontvangen van voertuigen maar ook van andere verkeerslichten die veel verderop staan. De VRI’s praten als het ware met elkaar. Zo kan een VRI tegen een andere VRI zeggen Hey, ik heb het hier druk. Zorg bij jou eens voor een andere verdeling van het verkeer zodat het hier rustiger wordt. Met deze nieuwe, slimme systemen kunnen we het verkeer veel beter sturen, zowel van het onderliggend wegennet naar de A2 als andersom. Dat komt de veiligheid en doorstroming van het verkeer ten goede.”
Werken boven de ring
Naast het realiseren van de VRI’s staat ook het aanpassen van de bebording op de ring van ’s-Hertogenbosch op het programma. In de huidige situatie zorgt de keuze tussen hoofd- en parallelbanen op sommige plaatsen voor onduidelijkheid bij de weggebruiker. Door de bewegwijzering aan te passen, is het eenvoudiger om de juiste afslag te vinden. Ook dat maakt doorrijden op de A2 gemakkelijker en de situatie op de weg veiliger.
“Op dit moment vereenvoudigen we de bewegwijzering. In sommige gevallen is het nodig om geheel nieuwe borden te maken. Er zijn trouwens ook borden waar we alleen een nieuwe laag met informatie op aanbrengen. De grootste uitdaging bij het vervangen, is het treffen van alle juiste maatregelen. We sluiten de ring niet af. Veiligheid heeft dan ook grote prioriteit. Aan de ene kant voor de mensen die de borden boven de weg vervangen. En natuurlijk ook voor de weggebruiker die tijdens de werkzaamheden de ring veilig moet kunnen gebruiken.”