Onder de vlag van ‘Haal meer uit je reistijd’ focust de campagne van SmartwayZ.NL zich op de reizigers in Zuid-Nederland, specifiek om te stimuleren dat zij ook nu blijven thuiswerken, of het weer oppakken. Want wie niet onderweg is, houdt meer tijd over voor leuke dingen zoals sport, ontspanning en familie. Bovendien draagt thuiswerken ook bij aan een bereikbaarder en duurzamer Zuid-Nederland. Met een online planningstool kunnen reizigers in enkele klikken hun thuiswerkvoornemens in de praktijk brengen.
Door de coronaperiode leek hybride werken het nieuwe normaal te worden. Dat werd bevestigd door een onderzoek van SmartwayZ.NL onder meer dan 3.200 reizigers. Daarbij gaf circa 60% van de ondervraagden aan een paar dagen per week te willen thuiswerken. “We merken dat steeds meer mensen weer de auto gebruiken om naar het werk te gaan”, zegt Suzanne Otters, gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. “Met deze campagne willen we mensen herinneren aan de voordelen van het thuiswerken. En we hopen met deze campagne reizigers in Zuid-Nederland te stimuleren om het thuiswerken te blijven volhouden of weer op te pakken, zodat zij hierdoor meer uit hun reistijd halen."
Thuiswerk-weekplanner
Een belangrijk onderdeel van de campagne is de online planningstool die reizigers helpt om hun thuiswerkvoornemens in de praktijk te brengen. Hier kunnen reizigers aangeven op welke dagen ze willen thuiswerken en hoe ze op de andere dagen slim naar hun werk willen reizen. Op basis van de ingevulde gegevens biedt de tool een handig overzicht aan en de mogelijkheid om de thuiswerkdagen als digitale agenda-uitnodigingen te ontvangen. Via advertenties op sociale media en regionale nieuwssites worden reizigers naar de planningstool geleid. “Onderzoek toont aan dat mensen thuis willen blijven werken. De thuiswerkplanner helpt mensen die in de mogelijkheid zijn om thuis te werken, om dat ook daadwerkelijk vaker te doen”, aldus Rick Baggermans, gedragwetenschapper en projectleider Team Gedrag bij SmartwayZ.NL.
Haal meer uit je reistijd
De thuiswerkcampagne van SmartwayZ.NL is onderdeel van de gedragscampagne ‘Haal meer uit je reistijd’. De campagne maakt onderdeel uit van de reizigersbenadering van het programma A2 Deil-Vught. Haal meer uit je reistijd is gericht op reizigers en omwonenden rond de A2 tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht. Het doel is om reizigers te enthousiasmeren om de auto wat vaker te laten staan op een andere manier met de ‘ouderwetse’ reistijd om te gaan. De gedragscampagne Haal meer uit je reistijd richt zich op zowel recreatieve als zakelijke autoritten op de A2, waarbij een breed scala aan slimme alternatieven gestimuleerd wordt. De campagne deelt informatie en inspiratie over onder meer het gebruik van openbaar vervoer, fietsen, carpoolen, spitsmijden, deelvervoer en P+R-terreinen. Wanneer meer mensen op een andere manier reizen, neemt de drukte op de A2 af.