Deze keer maakt u kennis met de gezichten achter het project MaaS (Mobility as a Service) A2 Deil-Vught en de mobiliteitsapp Gaiyo die hier onderdeel van uitmaakt. Als onderdeel van het programma A2 Deil-Vught wordt MaaS ingezet om reizigers te stimuleren de auto te laten staan en andere vervoersmiddelen te gebruiken. Het programma gebruikt hiervoor Gaiyo, een gratis app voor iedere soort vervoer (deelfiets, -auto, -scooter, trein, of taxi), die boeken, plannen en betalen van je reis mogelijk maakt. Michiel Doelman van Keypoint Consultancy is projectleider van MaaS namens de provincie Gelderland. Hij begeleidt de inzet van de Gaiyo-app binnen het programma en werkt hierbij nauw samen met Stefan Bollars van Gaiyo.
Nieuwe manier van reizen
Michiel heeft een brede achtergrond in mobiliteit. Hij nam voor het programma de uitdaging aan om mensen bewust te maken van de mogelijkheden voor alternatief reizen. Dat wil zeggen, anders dan met de eigen auto. “We willen mensen motiveren om alternatieve manieren te gebruiken om van A naar B te komen. En dat wordt gemakkelijker als ze met behulp van één app al hun dagelijkse verkeer plannen, boeken en betalen.”
Voor de uitwerking ging Michiel (via een aanbesteding) op zoek naar de juiste oplossing en zo kwam hij terecht bij Stefan Bollars van Gaiyo, die met de Gaiyo-app een doeltreffende manier biedt om dit te ondersteunen. De app geeft een overzicht van alle beschikbare reismogelijkheden, reistijd en kosten. Zo’n negen jaar geleden viel het Stefan, destijds vooral thuis in navigatiesystemen, op dat er geen reis-app was die je ook vertelde wat de beste vertrektijd was in verband met files. Die kennis zou ongetwijfeld een gedragsverandering teweegbrengen, dus startte hij met het leggen van de nodige koppelingen. “Ik ontving de vraag van het ministerie om met de app deel te nemen aan een gedragsveranderingsproject, gericht op spitsmijding. We hebben allerhande functies voorzien in de app om dit mogelijk te maken. Wij zien dit als dé manier van reizen in de toekomst.” Het hoofddoel is mensen stimuleren om te kijken naar het eigen mobiliteitsgebruik en het voor hen gemakkelijk te maken om alternatieven te vinden. “Het sluit dus heel mooi aan bij de doelstellingen van het programma A2 Deil-Vught om mensen met de inzet van MaaS te motiveren om anders te reizen dan met de eigen auto."
Ervaren wat het oplevert
Michiel: “In coronatijd was het niet gemakkelijk om onze boodschap te verkondigen vanwege het dringende advies om thuis te werken. Veel treinreizigers stapten toen over op de auto, terwijl een hoop mensen die vaak in de auto zaten, gingen thuiswerken. Het thuiswerken was de grootste gedragsverandering die we tot nu toe gezien hebben. De hoop was dat dit zo zou blijven, maar de situatie op de weg en in het openbaar vervoer is weer bijna zoals voordien. We blijven daarom inzetten op de verandering en de bewustwording van mensen hun reisgedrag. Want dit gaat duidelijk niet vanzelf!"
Stefan: “Ik ben mij ook bewuster geworden van mijn manieren van reizen. Maar het moet natuurlijk haalbaar zijn. Het hangt er bijvoorbeeld van af of er openbaar vervoer is in de buurt waar je woont of naartoe moet.” “Inderdaad”, vult Michiel aan, “de faciliteiten moeten er zijn. Met name reizen tussen steden is momenteel goed te doen met alternatieve vervoerswijzen.” Alternatief reizen (bijvoorbeeld met het openbaar vervoer) kan helpen om je reistijd nuttig te besteden. Het kan ook financieel voordeliger zijn. Michiel: “In de grotere steden, zoals Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven zie je steeds meer deelmobiliteit. Het voordeel van deelvervoer is dat een eventuele tweede auto de deur uit kan. Vanwege de kosten die er mee gemoeid zijn, kan autodelen voor velen een goede optie zijn in plaats van een eigen tweede auto.” Stefan: “Het reisgedrag is veranderd als gevolg van de coronapandemie, we zien dat de vraag naar individueel vervoer enorm toeneemt. Wij faciliteren dit met Gaiyo waardoor wij stap voor stap meer ervaring op doen met MaaS.”
Beiden zijn het erover eens: verandering van reisgedrag, ook wel mobiliteitstransitie genoemd, is geen wetenschappelijk verhaal. Ervaring en tussentijdse resultaten leiden steeds tot de volgende stap om mensen te laten ervaren hoe je alternatief kan reizen en wat het oplevert.
Een blik op de toekomst
Stefan: “Ik hoop dat mensen in de komende tien jaar anders naar hun mobiliteit kijken. In stedelijke gebieden moeten we de bewustwording creëren. Dan rolt het zich uit. Bijvoorbeeld doordat het een gespreksonderwerp wordt in mensen hun sociale kring. Het is nodig dat het simpel en makkelijker wordt om een bewuste keuze te maken.”
Michiel: “Met MaaS A2 Deil-Vught willen we op basis van een landelijk inzetbaar instrument (in dit geval Gaiyo) in vier jaar de basis leggen om mensen bewust te maken van de mogelijkheid, het gemak en de voordelen om anders te reizen. We willen dat mensen ook na die vier jaar gebruik blijven maken van MaaS & Deelmobiliteit. Zeker als er werkzaamheden komen op de A2 en er hinder is.”
Gaiyo-gebruikers kunnen zo bijdragen aan de doelstellingen van het programma en zich de mogelijkheden van alternatief reizen eigen maken voor de korte én de lange termijn. Nieuwsgierig wat de app voor jou kan doen? Download hem hier!