Slimme verkeerslichten
Netwerkbreed gecoördineerd verkeersmanagement (NGV) bestaat uit een aantal systemen dat het verkeer op drukke plekken doseert, met behulp van slimme verkeerslichten en dynamische borden. Het verkeer op de A2 wordt continu in de gaten gehouden. Wanneer er file dreigt op de A2, doseren deze verkeerslichten de toestroom naar de snelweg om het ontstaan van de file uit te stellen. Hoe werkt dat dan? Automobilisten die de A2 op willen rijden krijgen korter groen licht en staan soms dus ook langer voor een rood licht te wachten. Zo’n rood verkeerslicht is nooit fijn, maar hierdoor verbetert de reistijd op het wegennet als geheel. Dus het is het wachten waard.
Evaluatiefases
Voordat deze slimme systemen worden gebruikt, moeten ze getest worden. Er zijn al twee testperiodes geweest in het afgelopen jaar. In september start Rijkswaterstaat samen met de regiopartners met de evaluatiefase. Om exact te zijn: 12 september gaat de evaluatie van start en wordt NGV ingeschakeld. Wat bijzonder is aan deze fase, is dat NGV niet altijd aan zal staan, maar om de week. Dus de ene week sta je misschien langer voor het verkeerslicht te wachten dan de andere week. Hierdoor kan er een goede vergelijking worden gemaakt tussen de perioden met en zonder NGV, en kan de toegevoegde waarde worden bepaald.
En die files dan?
De slimme verkeerslichten verbeteren de doorstroming tijdens drukke momenten op de A2. Maar het liefst sta je helemaal niet in de file, toch? NGV verbetert dan wel de doorstroming, maar laat niet de files magisch verdwijnen. Namens 'Haal meer uit je reistijd' (onderdeel van de reizigersbenadering van programma A2 Deil-Vught) dagen we je uit om eens na te denken over andere reisopties om op je bestemming te komen. Pak bijvoorbeeld de fiets en geniet van de buitenlucht en beweging. Of ga met het openbaar vervoer naar kantoor en werk onderweg alvast je mails weg.