De reizigersbenadering is een van de korte-termijn-maatregelen van het programma A2 Deil- Vught en heeft als doel reizigers te stimuleren tot ander of slimmer reisgedrag. Denk hierbij aan het gebruik van de fiets of het openbaar vervoer, maar ook aan carpoolen of thuiswerken. Marijn is communicatieadviseur bij mobiliteitsbureau XTNT en neemt de dagelijkse organisatie van de reizigersbenadering op zich. Hierbij werkt hij nauw samen met Gloedcommunicatie, waar ze de creatieve concepten en uitvoering van de campagne verzorgen. Eline was vanuit de gemeente ’s-Hertogenbosch tot voor kort opdrachtgever van de reizigersbenadering. Zij kijkt trots terug op de ontwikkeling van de reizigersbenadering en draagt nu het stokje over aan Mirjam Krijnen.
Gericht verleiden tot ander gedrag
Eline kwam eind 2018 aan boord van het programma A2 Deil-Vught. “Op dat moment waren de meeste korte-termijn-maatregelen al uitgewerkt op papier. Wat nog ontbrak, was een goed beeld van de reiziger op de A2. Het plan was dat iedere maatregel zijn eigen aanbod aan de reiziger ging communiceren. Dan zouden, zodra alle maatregelen zijn afgerond, alle partijen zelfstandig beginnen met hun communicatie naar reizigers op en bewoners langs de A2. Dan lopen we het risico dat we mensen overspoelen met informatie, waardoor ze afhaken. We hebben vanuit het programma toen XTNT ingehuurd. Zij hebben onderzocht wie de mensen zijn die over de A2 rijden en op basis daarvan een visie op de communicatieaanpak uitgewerkt. Die uitwerking leidde onder meer tot de conclusie dat we reizigers veel beter konden bereiken door de inzet van een overkoepelende reizigersbenadering, die het aanbod uit alle maatregelen samenvoegt en zo gericht mensen kan verleiden tot ander (mobiliteits)gedrag.”
Niet met het vingertje wijzen
Marijn haakt in op het verhaal van Eline. “We zijn vervolgens in 2021 gestart met het opzetten van een overkoepelende reizigersbenadering met als doel automobilisten op de A2 te stimuleren tot een ander reisgedrag. Dat leidde tot de campagne ‘Haal meer uit je reistijd’. De insteek is letterlijk om meer uit je ‘ouderwetse’ reistijd te halen, bijvoorbeeld om in die tijd meer te bewegen of ontspannen. Vervolgens bieden we de reiziger een manier om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan fietsen naar het werk, of je treinreis te gebruiken om een boek te lezen. Thuiswerken zien we ook als het slimmer besteden van je reistijd. Je bent weliswaar niet aan het reizen, maar de tijd die je eerst in de auto zat, kan je op een andere manier invullen.”
“We spreken met de campagne niet alleen de mensen aan die de A2 gebruiken voor woon-werkverkeer”, vult Eline aan. “Ook dagjesmensen die op weg zijn naar een pretpark of winkelcentrum, kunnen hun reistijd anders benutten. We begrijpen dat iedereen andere behoeften heeft als het aankomt op reizen, en lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om de auto te laten staan. We willen dan ook niet met het vingertje wijzen en zeggen je moet anders reizen, maar juist: kijk eens wat je kunt doen met je tijd als je níet in je eentje in de spits in de auto gaat zitten.”
Inspireren tot ander reisgedrag
Eline: “We spreken reizigers op verschillende manieren aan. We delen bijvoorbeeld op onze website en via onze sociale media kanalen echte verhalen en tips van reizigers die het zat waren om in de file te staan op de A2. Zij vertellen hoe zij inmiddels hun reistijd anders indelen. Een ander middel dat we inzetten, is de reiskeuzehulp. Door het beantwoorden van een aantal vragen laat de reiskeuzehulp zien wat voor type reiziger jij bent en op basis daarvan ontvang je gerichte inspiratieverhalen en tips om je reisgedrag te heroverwegen. Deze reiskeuzehulp vul je in op de website van Haal meer uit je reistijd, maar we zetten het ook in tijdens onze acties op straat.”
Marijn vult aan: “We organiseren inderdaad meerdere promotieacties, onder meer in Geldermalsen, Zaltbommel en de binnenstad van ’s-Hertogenbosch. Daar gaan we met het winkelend publiek in gesprek over de mogelijkheden die zij hebben als het aankomt op slimmer reizen. En als we de straat op gaan, combineren we dat met andere communicatiemiddelen. Zo adverteren we op reclamemasten, plaatsen we borden langs de weg in verschillende gemeenten en zorgen we dat we zichtbaar zijn in lokale krantjes en online media. En reed jij de afgelopen periode op de A2 en heb je locatiegegevens aanstaan op je telefoon, dan is het mogelijk dat je bij thuiskomst een advertentie in een van je veelgebruikte apps zag. Een mooi totaalpakket dus, waarbij je onderweg en thuis wordt geënthousiasmeerd om meer uit je reistijd te halen.”
Maatregelen maken anders reizen beter mogelijk
Eline: “Wat ook een belangrijke stimulans is voor de campagne, is het feit dat steeds meer korte-termijn-maatregelen klaar zijn voor gebruik en daarmee slim reisgedrag faciliteren. Zo kunnen we mensen gericht wijzen op bijvoorbeeld een P+R parkeerplaats in Rosmalen of het feit dat in Zaltbommel het snelle fietspad al deels in gebruik is.” Marijn: “De grootschalige verbreding van de A2 duurt nog even, maar we werken nu al aan het gedrag van de reiziger. De korte-termijn-maatregelen bevorderen het nieuwe gedrag en dat is wat we nodig hebben. We zien de auto zeker niet als “het kwaad”, maar we maken graag duidelijk dat je slimmer om kan gaan met het gebruik ervan. En heb je de auto dan wél nodig, dan heb je dankzij de andere mensen die op dat moment voor een slim alternatief kiezen een betere doorstroming. Zo profiteren we er allemaal van als we wat vaker meer uit onze reistijd halen.”