Verkeer dat sluiproutes door gemeente West Betuwe neemt om de drukte op de A2 te vermijden, is al lange tijd een groot probleem. Inwoners van Waardenburg, Tuil, Haaften en Beesd maken zich zorgen over de leefbaarheid en bereikbaarheid in hun omgeving. Daarom voeren gemeente West Betuwe en provincie Gelderland samen onderzoek uit naar dit sluipverkeer. Van 6 t/m 19 mei 2024 konden bewoners en belangenpartijen via een online enquête hun voorkeur voor oplossingsrichtingen voor het aanpassen van de weg en het stimuleren van ander reisgedrag aangeven.
Onderzoek naar sluipverkeer
Vorig jaar hebben provincie Gelderland en gemeente West Betuwe onderzoek gedaan naar de veelgebruikte sluiproutes. Daaruit zijn de volgende sluiproutes naar voren gekomen: Beesd-Waardenburg (in zuidelijke richting), Leerdam-Waardenburg (in zuidoostelijke richting), en Meteren-Waardenburg (in noordelijke richting).
Nu wordt er onderzocht wat er gedaan kan worden om sluipverkeer te ontmoedigen. Verkeerskundigen van de gemeente en de provincie hebben de sluiproutes opgedeeld in wegvakken en per wegvak beschreven welke oplossingsrichtingen mogelijk zijn.
In een online enquête konden omwonenden en andere belanghebbenden per oplossingsrichting aangeven of deze wat hen betreft wel of niet verder onderzocht moet worden. In totaal hebben 613 bewoners deelgenomen aan de enquête en hebben zes belangenpartijen een reactie ingediend. De resultaten zijn te vinden op de projectwebsite van de provincie Gelderland.
De resultaten van de enquête worden – samen met de adviezen van belangenpartijen, verkeerskundigen en de hulpdiensten – meegenomen in het bepalen van een gewenste oplossingsrichting. In de volgende fase bepalen de provincie Gelderland en de gemeente West Betuwe welke maatregelen concreet genomen worden. Ook daarbij wordt de omgeving betrokken.
Regionale lobby en ondersteunende maatregelen
Door de pauzering van de verbreding van de A2 en de groeiende verkeersdruk zal de problematiek (zoals leefbaarheid en bereikbaarheid) in het gebied rond de A2 verder toenemen. De regionale partijen blijven daarom lobbyen voor de verbreding van de A2. Ook werkt het programma A2 Deil-Vught verder aan een breed mobiliteitspakket met maatregelen die de negatieve gevolgen van de pauzering in het gebied rond de A2 verminderen.