Een belangrijk onderdeel van het programma A2 Deil Vught is de MIRT-verkenning (verder “de verkenning”). Dat is een wettelijk voorgeschreven onderzoek, voordat een weg eventueel kan worden verbreed. Op deze pagina vindt u meer informatie over de verkenning.
Waarom een verkenning?
De A2 is belangrijk voor de afwikkeling van het verkeer tussen Amsterdam, Eindhoven en Maastricht. Daarnaast is de A2 belangrijk voor de bereikbaarheid van Rivierenland, BrabantStad en de regio Nijmegen. Het toenemende verkeer zorgt ervoor dat die bereikbaarheid steeds verder onder druk komt te staan.
Het doel van de verkenning is het oplossen van de huidige en toekomstige bereikbaarheidsopgaven op de A2 tussen de knooppunten Deil en Vught. Dit doet het programma door het verbeteren van de doorstroming op de weg. Dit versterkt de betrouwbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van het gebied.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) tekende op 4 juni 2018 de Startbeslissing (pdf, 1MB) voor de verkenning. Hiermee startte een onderzoek naar een verbetering van de doorstroming op de A2 tussen Deil en Vught op de langere termijn. De minister en de regionale partners willen hiermee voorkomen dat de A2 in de toekomst in de top-10 van dagelijkse files staat.
Wat doet het programma in de verkenning?
In de verkenning onderzocht het programma het nut en de noodzaak van een verbreding van de A2. Hierbij bekeken de partners binnen het programma verschillende alternatieven. Daarnaast keek het programma naar oplossingen die geen nieuwe infrastructuur nodig hebben zoals het stimuleren van anders reizen. De aanpak van het traject Deil – Vught richt zich ook op alle aansluitingen, knooppunten en op de bruggen over de Waal en de Maas.
In oktober 2022 presenteerde het programma de structuurvisie. De structuurvisie is het eindresultaat van de MIRT-Verkenning en bevat alle maatregelen om de doorstroming en veiligheid te verbeteren. Er is daarbij rekening gehouden met de inhoud van de 251 ingediende zienswijzen. Die zijn ingediend na het verschijnen van de ontwerpstructuurvisie in de zomer van 2021. In de Nota van Antwoord, die bij de voorkeursbeslissing hoort, staat een reactie op deze zienswijzen.
Wat is de volgende stap voor het programma?
In de volgende fase van het programma, de planuitwerkingsfase, worden alle maatregelen in detail uitgewerkt. Afgelopen juni maakte minister Harbers in de MIRT-brief bekend dat keuzes moeten worden gemaakt in de volgorde waarin projecten worden voorbereid vanwege de beperkte capaciteit aan deskundigen om stikstofberekeningen en - beoordelingen te toetsen. Het is hierdoor nog niet duidelijk wanneer de planuitwerkingsfase voor de A2 zal starten. De partners blijven wel uitvoering geven aan de korte termijn maatregelen. Daarnaast worden de afspraken uit de bestuursovereenkomst uitgewerkt waaronder de oprichting van de Regionale Ontwerptafel Rivierenland en de samenstelling van het breed mobiliteitspakket.