Een belangrijk onderdeel van het programma A2 Deil Vught is de MIRT-verkenning (verder “de verkenning”). Dat is een wettelijk voorgeschreven onderzoek, voordat een weg eventueel kan worden verbreed. Op deze pagina vindt u meer informatie over de verkenning.
Waarom een verkenning?
De A2 is belangrijk voor de afwikkeling van het verkeer tussen Amsterdam, Eindhoven en Maastricht. Daarnaast is de A2 belangrijk voor de bereikbaarheid van Rivierenland, BrabantStad en de regio Nijmegen. Het toenemende verkeer zorgt ervoor dat die bereikbaarheid steeds verder onder druk komt te staan.
Het doel van de verkenning is het oplossen van de huidige en toekomstige bereikbaarheidsopgaven op de A2 tussen de knooppunten Deil en Vught. Dit doet het programma door het verbeteren van de doorstroming op de weg. Dit versterkt de betrouwbaarheid van de reistijd en de bereikbaarheid van het gebied.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) tekende op 4 juni 2018 de Startbeslissing (pdf, 1MB) voor de verkenning. Hiermee startte een onderzoek naar een verbetering van de doorstroming op de A2 tussen Deil en Vught op de langere termijn. De minister en de regionale partners willen hiermee voorkomen dat de A2 in de toekomst in de top-10 van dagelijkse files staat.
Wat doet het programma in de verkenning?
In de verkenning onderzoekt het programma het nut en de noodzaak van een verbreding van de A2. Hierbij onderzoekt het programma verschillende alternatieven. Bijvoorbeeld een verbreding tot twee keer vier en twee keer vijf rijstroken (nu: twee keer drie). Daarnaast kijkt het programma naar oplossingen die geen nieuwe infrastructuur nodig hebben zoals het stimuleren van anders reizen. De aanpak van het traject Deil – Vught richt zich ook op alle aansluitingen, knooppunten en op de bruggen over de Waal en de Maas.
In de zomer van 2021 presenteerde het programma de ontwerpstructuurvisie. Iedereen die dit wilde kon zijn mening geven over de ontwerpstructuurvisie. De reacties van bestuurlijke instanties zoals de gemeenten en betrokken regio’s volgen in het najaar van 2021. Dan wordt er ook gewerkt aan een zogenoemde nota van antwoord. Dit is de reactie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op de ingediende zienswijzen en bestuurlijke reacties. In de nota van antwoord gaat het ministerie per thema in op de ingediende zienswijzen. De termijn waarop de definitieve structuurvisie wordt gepresenteerd is nog niet bekend.