Diverse maatregelen binnen het programma richten zich op het verbeteren van openbaar vervoer knooppunten. Daarvoor worden knooppunt deals opgesteld. In Zaltbommel en Geldermalsen worden werk - en transferlocaties ingericht. In 2019 gaf de stuurgroep van het programma de opdracht om op 11 locaties maatregelen door te voeren. De maatregelen bestaan uit:
- Het uitbreiden van Parkeer en Reis (P+R)-voorzieningen in Heusden, Rosmalen, Zaltbommel en Geldermalsen;
- Het aanleggen van fietsvoorzieningen in Waalwijk, Rosmalen, Boxtel en Zaltbommel;
- Gerichte mobiliteitsmaatregelen voor een aantal bedrijventerreinen in ’s-Hertogenbosch-oost, Veghel en Zaltbommel;
- Automobilisten stimuleren de P+R voorzieningen langs de A2 en A59 te gebruiken.
Stand van zaken
Verschillende maatregelen uit bovenstaand overzicht zijn in ontwikkeling of al gerealiseerd. Voor meer informatie per maatregel kunt u op onderstaande bullets klikken:
Enkele aanpassingen t.o.v. het oorspronkelijke programma zijn:
Last mile ’s-Hertogenbosch-Rosmalen
Binnen dit project keek het programma naar de bereikbaarheid van bedrijventerrein de Herven in ’s-Hertogenbosch. Vanuit de bedrijven op het terrein was er weinig animo voor een oplossing. In Rosmalen zien bedrijven wel kansen. Daarom voert het programma op dit moment een onderzoek uit naar de inzet van deelfietsen nabij station Rosmalen.
P+R Waalwijk A59 - vervallen
Samen met de gemeente kwam het programma tot de conclusie dat de locatie van de P+R aan de Taxandriaweg geen logische plek is. Vervoerorganisatie Arriva gaf in een eerder stadium al aan niet positief te zijn over de komst van een P+R. Bovendien heerst er onduidelijkheid over het behouden van de toerit naar de A59. Deze toerit is een voorwaarde voor een succesvolle P+R op deze locatie. Hiermee kwam een einde aan het project.
P+R Ei van Drunen A59 - voorlopig uitgesteld
Op deze locatie zorgen meerdere maatregelen voor een toename in bedrijvigheid. Hierdoor ontstaat er drukte bij de rotonde aan de noordkant van het beoogde P+R terrein. De rotonde aanpassen heeft gevolgen voor de snelfietsroute. Samen met de gemeente kwam het programma tot de conclusie dat de P+R locatie op de korte termijn effect heeft. Op de lange termijn is het effect onzeker. Daarom besloot het programma een nadere studie uit te voeren na realisatie van de maatregelen rondom de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat.
Last mile Veghel - vervallen
Samen met de BMN community manager in Veghel besloot het programma dit
project te beëindigen. Door de komst van 40 deelfietsen in 2021 bij verschillende bushaltes, zijn de bedrijventerreinen in Veghel beter bereikbaar.